NABI ISA a.s. DAN ST.
PAUL OF TAURUS
ST. PAUL BERASAL DARI
TAURUS YANG TERLETAK DI TURKI. NABI ISA a.s. DARI PALESTIN (ISRAEL KINI). JARAK
ANTARA DUA TEMPAT INI IALAH AMAT JAUH. PAUL TIDAK MENGWNALI NABI ISA a.s.
SEPANJANG HIDUP NABI ISA a.s. DI BUMI BERSAMA PENGIKUTNYA DALAM MENYAMPAIKAN
DAKWAHNYA. SEBAB ITULAH AJARAN KRISTIAN HARI INI ADALAH AJARAN “PAULIAN” YANG
BERCAMPUR DENGAN AJARAN MENYEMBAH BERHALA DAN BUKANNYA AJARAN YANG BERASAL DARI
NABI ISA a.s. YANG SEBENARNYA.
SIAPAKAH
YANG MENYESATKAN ORANG-ORANG KRISTIAN?
Siapakah yang
bertanggungjawab menyesatkan orang-orang Kristian?
Jawapannya ialah
Paulus. Ajaran Kristian (pada hari ini) bukannya ajaran Nabi Isa a.s tetapi
ianya adalah penyelewengan oleh Paulus. Perbezaan antara 2 ajaran tersebut
adalah seperti berikut:
Umumnya
semua Pendita Kristian di Barat menyatakan bukan semua yang ada dalam agama
Kristian adalah dari Nabi Isa a.s, bahkan mengaku adanya perbezaan antara
ajaran Paulus dengan ajaran Nabi Isa a.s. Hanya golongan beragama selalu
berusaha untuk mempertemukan perbezaan itu. Di bawah ini kita kutip sahaja keterangan
dari ENSIE jilid 1, muka 326 tentang perbezaan-perbezaan ini:
1. Nabi Isa selalu
mementingkan dalam khutbah-khutbahnya akan kedatangannya kerajaan Allah yang
akan datang.
Sedangkan Paulus menitikberatkan pada kedatangan kembali Nabi
Isa a.s itu sendiri.
2. Nabi Isa selalu
mementingkan dalam khutbah-khutbahnya akan keEsaan Allah S.W.T. dan
menyembahnya dengan setulus hati serta tidak sekali-kali menyekutukannya.
Paulus menitikberatkan tentang Nabi Isa itu "Anak
Tuhan".
3. Nabi Isa tidak
pernah membicarakan tentang dosa warisan.
Paulus mengajarkan dosa warisan (Rum 5:12).
4. Nabi Isa ajar
tentang pengampunan dari Tuhan atas dasar penyesalan dan taubat sungguh-sungguh
pada perkataan dan perbuatan dari manusia serta dasar adanya kemahapengampunan
daripada Tuhan sendiri.
Paulus menyandarkan pengampunan Tuhan pada penyaliban diri
Nabi Isa.
5. Nabi Isa tetap
mengakui hukum Taurat, dan perlu diamalkan oleh pengikut-pengikutnya, lihat
(Matius 5:17, 18) Kedatangan Yesus adalah UNTUK MENYEMPURNAKAN TAURAT dan tiada
satu titik pun dalam Taurat akan diubah/dibatalkan sehingga kiamat.
Paulus membatalkan hukum Taurat dan menyatakan ianya telah
digantikan dengan iman pada penyaliban Jesus untuk menebus dosa manusia (Rum 3:
21-28). Syariat Taurat tidak berlaku lagi dengan penebusan Nabi Isa (Rum 7:
4-6).
6. Nabi Isa hanya
ajarkan Injil untuk Yahudi (Matius 15: 24-26).
Paulus ajarkqn Injil kepada orang kafir luar Yahudi.
7. Nabi Isa
mewajibkan pengikutnya meneruskan hukum Ibrahim tentang bersunat/khatam.
Paulus sebaliknya (Rum 3:30 dan lain-lain).
8. Nabi Isa sangkal
& tolak dirinya dipertuhankan. Oleh itu tidak didapati satu ayat pun
daripada kata-kata Nabi Isa sendiri dalam Injil bahawa " Akulah
Tuhan", "Sembahlah Aku". Bahkan ayat Trinity dalam Bible adalah
tambahan kerana ianya tidak didapati dalam manuskrip yang tertua tapi ianya
didapati dalam manuskrip kemudian. Ini jelas ianya tambahan dan perubahan yang
dilakukan oleh pendita-pendita Kristian untuk sokong akidah Trinity mereka.
Nabi Isa bukannya tuhan di samping Tuhan Yang Maha Esa (Matius 7:21-22).
Paulus mengangkat Nabi Isa sebagai tuhan (I Korintus 1: 1-9,
12:3 dan lain-lain), dan anggap dirinya sendiri jelmaan Kristus (Galada 2:
19,20). Oleh kerana itulah kita dapati golongan Kristian yang menolak ketuhanan
Nabi Isa (Trinity - tiga dalam satu), seperti golongan Jehuwa dan Unitary Faith
yang menyatakan Allah adalah satu dan Isa a.s. seorang nabi.
9. Paulus halalkan
dagina yang najis (Rum 14:4 & 20), (Titus 1:5), (1 Korintus 6:12). Dalam
kitab (Imanat fasal 11) dan (Yehezkiel 4:14) menerangkan perkara-perkara yang
dilarang seperti babi, bangkai dan lainnya.
Cara penyelewengan yang dilakukan
Paulus ialah dengan mengaku dirinya seorang nabi supaya mudah melakukan
penyelewengan kepada agama kristian yang asal. Kisah Paulus jadi nabi
bertentangan antara satu dengan lain, bahawa pengakuan Palus jadi ras itu
adalah buatannya sendiri. Disimpulkan dari kenyataan-kenyataan di bawah ini:
Berita-berita Paulus dapat wahyu dari
dari Nabi Isa di jalan ke Damsyik seperti yang diterangkan dalam Kita
Rasul-rasul itu sendiri adalah bersisihan isi antara satu sama lain.
Dalam kisah 9:7 dikatakan: "Maka
orang yang berjalan bersama-sama dengan dia itu pun berdiri tercengang,
mendengar suara itu, tetapi tiada nampak barang seorang pun".
Tetapi dalam Kisah 22:9 soal itu juga
dikatakan Paulus: " Sungguhpun segala orang yang bersama-sama dengan aku
itu nampak cahaya itu, tetapi tiada mendengar suara Dia, yang bermata kepadaku
itu."
Dalam Kisah 9:4 dan Kisah 22:7
dikatakan Paulus rebah sendiri waktu lihat cahaya itu matanya lalu buta dan
disuruh oleh suara Isa itu pergi ke Damsyik untuk menerima tugas melalui mulut
seorang Nasrani di sana (Ananias).
Tetapi dalam Kisah 26:14 dikataman
yang rebah itu ialah semua mereka (jadi Paulus serta kawan-kawannya juga), dan
Kisah 26:14 ini juga dikatakan bahawa dia melihat Isa (jadi beliau tidak buta)
dan menerima tugas kerasulan itu di tempat itu juga bukan di Damsyik melalui
Anasias.
Dalam
ilmu psikologi dinyatakan kalau seseorang menceritakan sesuatu peristiwa
beberapa kali dan ianya tidak pernah sama maka itu bererti peristiwa itu bohong
atau jiwa orang itu tidak normal (gila).